Saturday, April 19, 2008

Gratis lunch - finns det?

Idag när jag kom till ICA Tuna för att hämta ett brev på posten och handla lite såg jag en folksamling utanför, och det luktade grillat. Nyfikenheten drog mig närmre. Det visade sig att ICA bjöd på kolgrillat kött och lite annat smått och gott för att fira en nyss genomgången personalutbildning. Trevligt.


Jag åt en fin kotlett med någon grönvit sås (pesto?) och potatissallad. Medan jag njöt i den varma vårsolen funderade jag på om detta var gratis egentligen - det finns ju inget sådant som en fri lunch heter det ju (ett citat som ibland tillskrivs en ekonom från 1900-talets början men som egentligen har lite mer oklart urskrpung, se t.ex. tanstaafl). Handlar jag mer efter att ha ätit detta? Eller var det gratis? Nja, jag tror inte det var gratis, utan jag har ju nu betalat köttbiten med en massa reklam för ICA på denna blogg...


Resten av eftermiddagen var jag i vår härliga solvarma trädgård och slipade på trädgårdsmöblerna. Så skönt att våren är här.

No comments: