Saturday, April 26, 2008

Gävle

Nu har jag varit två dagar i Gävle med kollegor från andra ingenjörsutbildande lärosäten i Sverige (drygt 20). Som vanligt var detta ett mycket givande möte, och intressant se Gävle igen. Senaste jag var där var för 30 år sedan - man börjar visst bli gammal.

För att komma dit flög jag till Arlanda och tog tåget därifrån, blev lite konfunderad när jag såg skylten i tågfönstret, men kanske mina geografikunskaper om den delen av landet behöver finslipas.



Vad jag kan minnas är det första gången jag kliver av ett tåg och då befinner mig på en bro över ett stort vattendrag, i detta fall Gavleån. Det kändes faktiskt lite märkligt. När jag tog detta foto blev jag stucken av en mygga - den första i år, ett säkert vårtecken(?). Eller det kanske alltid finns mygg i Gävle.


På vandringen ut till Högskolan i Gävle, som är vackert belägen i västra delarna av staden, passerade jag en löpande Gunder Hägg. Brukade han springa naken...

No comments: